Sådan laver du kolonner og deler ord i google docs

X9tU1eOGijIMqO7Kolonner og orddeling i google docs.

Google Apps for Education udvikler sig hele tiden, men der er stadig enkelte funktioner, man kan savne i forhold til f.eks. Word. To af de vigtigste er, at man endnu ikke kan lave spalter og automatisk orddeling i Google Docs. Det har været et problem for dansklærere, fordi elever til afgangseksamenen skal kunne demonstrere, at de ved, at det er en del af genrekravene til f.eks. avisartikler. Men det er der råd for nu.

Lucid Press

Løsningen er en layout-app, der hedder Lucid Press*. Den minder om en online-version af Microsoft Publisher, men den vigtige forskel er, at Lucid Press er direkte forbundet med dit Google Drev, så du nemt kan importere dokumenter derfra. Det allerbedste er, at Undervisningsministeriet netop har åbnet op for, at man til afgangseksamenen i dansk skriftlig fremstilling kan bruge andre programmer (apps) til at lave spalter og automatisk orddeling, hvis man bruger Google Docs eller Office 365, hvor det ikke kan lade sig gøre endnu.

Sådan gør du

Anja Emilie Madsen, som er pædagogisk it-konsulent hos Aalborg Kommunale Skolevæsen, har lavet en meget ligetil og god video om, hvordan man bruger Lucid Press til at lave spalter og automatisk orddeling.

http://viden-del.dk/spalter-i-google-docs/